söndag 11 april 2010

Ostguide 1

För att minnas alla ostar som jag konsumerar under min tid i Paris så börjar nu en lite serie om de franska godsakerna. Frankrike är det land i världen som har störst mångfald av ostar över 1000 olika små skapelser. Det fascinerar mig hur de kan vara så olika trots att de alla är uppbyggda av mjölk. Till en början var jag överlycklig i mataffären i detta land, kilometerlånga hyllor med alla olika typer av stinkbomber, av så väl pastöriserad som opastöriserad mjölk. Små stenhårda Crottin getostar som passar perfekt att bara dela på mitten och värma på en bit baguette i ugnen var den första upptäckt som jag gjorde här nere. I affären fanns även den fina camenberten Rustique i en liten rutig duk som berättar för oss vilka olika stadier som den genomgår från ung till lagrad och jag bestämde mig för att vänta med att äta den tidigast 20 dagar innan utgångsdatumet, för det är då den blir som krämigast och mest intensiv i smaken. Ibland gör man livet svårt för sig för att låta en camenbert ligga och mogna i ett rum på 12 m2 i 15 dagar är inte värdens bästa idé, på grund av dess odör ville ingen besöka mig förrän det var dags för provsmakning. Men då var det fest och det fest och alla var lyckliga!

Inga kommentarer: