torsdag 9 augusti 2007

Chutney på krusbär

Jag vet egentligen inte vilken krusbärsfärg som är vanligast men jag använde mig av en blandning av gröna och gula bär, skulle jag göra om skulle jag nog bara ta gröna för de fick en snyggare färg efter tillagning. Röda krusbär borde också funka men det finns ju redan så många röda saker att ha till kött!
När jag gjorde chutneyn utgick jag från ett recept från DN, men det var inte så bra så jag bättrade på det ganska mycket och resultatet blev utmärkt!

Krusbärschutney
1 1/2 l krusbär
1 gullök
olja
1 dl gröna russin
3/4 dl vitvinsvinäger
3 dl socker (det kanske var aningens för mycket pröva att ta bort 1/4 dl)
1 tsk salt
1 bit kanelstång
1 msk senapsfrö
5 små torkade chili
2 vitlökar
1 bit ingefära (med en volym som en pingisboll)

Ta bort stjälkarna och fnaset på krusbären. Hacka löken och fräs den i lite olja. Häll i krusbär, russin, vinäger, socker, salt, kanelstång, senapsfrö och chili. Koka (utan lock) i drygt 45 min riv (eller pressa) då i vitlöken och ingefäran och låt puttra i ytterligare 30 min. Smaka av. Häll upp på riktigt rena burkar (använd Atamon för att tvätta dem) ställ svalt. Servera till kött eller då du brukar äta annan chutney.

Inga kommentarer: