onsdag 1 augusti 2007

Prickiga muffins


Jag älskar verkligen blåbärsmuffins och gör det varje år vid den här tiden. Det känns så bra att plocka själv istället för att köpa frysta fast egentligen tror jag att det funkar nästan lika bra. Nytt för i år är kokosen, den passade väldigt bra i också blev det lite extra saftigt och gott. Som grund till receptet har jag använd min mammas gamla hemkunskapsbok ”Mat i vardagslag” av Birgit Floderus och Ingrid Ljunggren.

Blåbärsmuffins
125 g rumstempererat smör
1 ½ dl socker
3 ägg
2 dl mjöl
¾ dl kokosflingor
½ tsk bakpulver
3 dl blåbär

Enklast är att använda elvisp för att vispa ihop smör och socker så den är ordentligt ihop blandat. Vispa sedan ner ett ägg i taget. Blanda mjöl kokos och bakpulver och häll i det i geggan. Vänd sedan ned blåbären, enklast är att använda en slickepott. Klicka ut smeten i muffinsformar, självklart blir det fler om du gör dem i små formar. Jag hade alldeles för stora formar men pappret är så sött på jag måste använda dem ändå, men det blev bara 9 st.

2 kommentarer:

K sa...

Jag vet inte om det fungerar i det här receptet, men jag har kommit fram till att jag tycker så mycket bättre om kokosflagor än kokosflingor. Svårt att få tag på, men det finns på Finefood. Och de blir inte sämre när de inte är så torra, utan snarare bättre som lite fuktskadade. Kokos är super.

Louise sa...

Jag har sett såna, men aldrig prövat. De ser egentligen mycket frächare ut men som sagt var de är lite krångliga att få tag på!