tisdag 18 maj 2010

mimolette- den färgstarka osten

Charles de Gaulles älsklings ost var Mimolette, en orange ost gjord på komjölk. Det var Ludvig den XIV som såg till att den skapades för att Frankrike skulle ha ett svar på den holländska Edam. Som så många andra franska ostar kan man få den i sorterna jeune, demi-vieille, vieille och extra-vieille. Själv gjorde jag ju misstaget att döma ut den och Charles de Gaulles ostsmak efter att endast prövat den yngre varianten som hade ungefär lika mycket smak som Port Salut. Som tur var har jag en vän som sa åt mig att jag inte fick uttala mig i frågan innan jag prövat den stenhårda långlagrade sorten. Nu har jag tagit mig i kragen och införskaffat den lysande ost (den lysande färgen kommer från växten annatto som är känd för sin röda färg) och jag är lycklig. Den är stark i smaken, lite pepprig men på samma gång mild konsistensen är lite den samma som bit parmesan. Den förstärkta smaken beror inte bara på lagringen utan också på de små kvalsterna (Ostor) som tränger in i osten och på något sätt luftar osten. Det är fascinerande!

Inga kommentarer: