lördag 15 maj 2010

sås och sås...

Från belgien kommer en man som alltid lagar mat strikt efter recept. Han bor i mitt hus. Han gör ofta en belgiskölgryta med ett spännande brödknep som jag kommer att använda mig av i framtiden. Hans paradpastarätt är en märklig men mycket god sardinsås. Som man kan tyda av receptet nedan är det inte den exakta belgarens variant utan mitt försök att återskapa, tyvärr blir det inte lika precist…


Sardinpastasås

2 schalottenlökar

olivolja

lite russin

2 burkar sardiner

citronskal och saft

pinjenötter

salt och peppar

Persilja

Låt löken svettas i en stekpanna. När den har blivit transparent tillsätt russinen och de rensade sardinerna. Smaka av med citronskal och saft, salt och peppar. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Servera med pasta och persilja.

3 kommentarer:

K sa...

He! Pasta con le sarde! En siciliansk nationalrätt. Riktigt hemsk tycker jag. Och full av små äckliga ben. Det ska vara fänkålsgrönt i.

Louise sa...

nej du inte i min variant, jag rensar bort skinn och ben. det blir godare så!

Louise sa...

dessutom såg min variant godare ut än på bilden!