onsdag 26 maj 2010

Reinkarnation

Det är märkligt, jag har åkt till Frankrike och lärt mig att uppskatta rågbröd. Jag förstår inte hur franskarna klarar av att äta baguette flera gånger varje dag själv tröttnade jag efter en veckas tuggande på detta bröd som bara håller en dag. Rågbrödet som kan ersätta både lunch och middag blir aldrig dåligt förutom att det efter några dagar kanske har blivit till knäckebröd, men även som krispigt kan det bjuda på läckerheter nämligen øllebrød! Denna traditionella danska frukost är en mycket smaskig gröt som transformerar dina gamla brödkanter till något nytt och spännande.


Øllebrød

200 g rågbröd

1 flaska hvidøl (Maltöl utan alkohol)

1 tsk kanel

Rivet citronskal

½ - 1 dl socker

ca 6 dl vatten

Bryt sönder rågbrödet och blötlägg det i ölen över natten. Koka sedan på morgonen brödet med kanel, citronskal, socker och lite av vattnet på svag värme i 10-15 min. Rör lite då och då. Tillsätt i slutet mer vatten om gröten är för tjock.

Servera med vispgrädde eller mjölk.



Bilden uteblir i detta inlägg eftersom den inte gör den bruna gröten rättvisa.

Inga kommentarer: