måndag 26 juli 2010

mer snobb än nörd

Ja ibland går det lite överstyr, man kan säga att jag lämnade Frankrike i grevens tid. Jag hade börjat laga mat med AOC ostar. Jag kunde inte längre äta de industritillverkade sorterna som fann i affären. Tidningen Fromage Gourmand hade skadat mig så till den milda grad att jag inte längre kunde äta ostar från olika regioner på samma dag. Men intet ont som inte har något gott med sig, denna potatisgratäng är den mest fantastiska på denna jord med ostar från regionen Franch-Comté.

Gratängen gör sig kanske inte jättebra på bild men desto bättre i munnen

Millesfeuille

600 g potatis

75 g Bleu de Gex

150 g Comté

2 ½ dl vispgrädde

salt och peppar

Skiva potatisen så tunt du kan, gärna med en mandolin. Varva potatis, Bleu de Gex, salt, peppar och hälften av Comtéen. Häll över grädden och på toppen strör du över resten av Comtéen. Grädda i 200° i 30 min den kommer att behöva täckas med folie efter ett tag för att inte bli bränd.

Comté och Bleu de Gex två underbara ostar.

Comté är
nog min favoritost i kategorin "hårdost som man äter i bit". På något vis smakar den lite jäst fast väldigt gott. Bleu de Gex påminner väldigt mycket om Roquefort men är inte gjord på fårmjölk utan ko och kommer från norra Frankrike istället för södra. Den är väldigt stark i smaken kanske lite väl kraftig därför tycker jag att den gör sig därför väldigt bra i matlagning med lite grädde.

2 kommentarer:

K sa...

Norra och norra... Östra, skulle jag säga.

Louise sa...

Ok, nu har jag funderat länge nog och är redo att hålla med dig om östra och roquefort kanske är mer västra.