lördag 25 september 2010

Veckans tema: Kreativ måltidsdryck

Varje jul gjorde min mormor Barley Water och det var det vi drack till julmiddagen. Nu känner jag att barley Water ska bli mer av min vardag, det är en hälig dryck som förtjänar att drickas mer än en gång om året. Min Mormor sa alltid att det var Gustav VI Adolfs favoritdryck och att hans fru Louise Mountbatten från England som förde in drycken till Sverige.

Barley Water, förenklad version

3 citroner

2 dl korngryn

2 dl socker

2,5 l vatten

Skala och pressa citronerna blanda med socker och korngryn. Slå över det kokheta vattnet och låt stå ett dygn. Sila av och drick kyld.

Tyvärr blev detta recept lite för sött nästa gång tror jag att jag kör med 1,5 dl socker istället. Eller bara plocka fram min Mormors lite mer komplicerade recept så tror jag att det blir bättre.

1 kommentar:

Spot and Tell sa...

Hej!

Vi vill bjuda in dig på en vinprovning nu på torsdag. Maila till katja@spotandtell.se om du vill komma (bara ett fåtal platser kvar!). Läs mer om vinprovningen på http://spotandtell.se/blog/spotting/forhandsprovning-trio-chardonnay/

Ha en skön dag!