onsdag 31 oktober 2007

Höstsås är surt


I väntan på att min egna surkål står till sig äter jag köpt. Eftersom surkål alltid säljs i så stora burkar är det lätt att det blir över lite för mycket. Då kom den här mycket goda rätten till värden för att lösa problemet. Den är löjligt enkel att göra, frånbörjan var det en sås till pasta eller liknande, men så en dag var jag lat och då låtsades jag att det var soppa.

Tomat och surkålssoppa eller sås

500 ml paserade tomater
1 stor vitlöksklyfta
1 äpple
3 dl surkål eller kanske lite mer
Olivolja

Riv äpplet. Hacka vitlöken och låt den svettas i lite olja i en kastrull. Häll på tomaterna rör i äpplet och surkålen, rör runt och låt det hela puttra i drygt 5 min. Ät röran med pasta eller ännu hellre potatis.

4 kommentarer:

Sara sa...

Det liknar den sötsura såsen man får på asiatiska restauranger, men så syrlig blir väl inte din soppa ?

Ann-Louise sa...

Med potatis och gräddfil kan jag tänka mig att denna rätten är helt ok. Annars är ju surkål en oerhört underskattad mat.

Anonym sa...

Testa att syra t. ex. endive eller spetskål. Magiskt!

Zwampen sa...

Ang din pomelofrossa, har du provat
thailändsk pomelosallad ?
Världens godaste sallad!