måndag 15 oktober 2007

Sockerbetan- Utvärdering


Jag var ute på ett fält för några veckor sedan och lärde mig om olika sädesslag, ogräs och vall. Det ställde det mesta jag tidigare lärt mig om säd (dvs. ganska lite!) på ända. Vete kan både vara utan spröt och med, det viktiga är hur kornen sitter på axet. Minns inte riktigt om vete satt i par eller om det var kornet, tyckte inte det var jätteintressant utan jag riktade istället all min uppmärksamhet mot sockerbetan. Hur smakar den, kan man äta den, varför kan man inte köpa den i affärerna och hur blir de till socker? Frågor som dessa flög runt i mitt huvud och jag kom fram till att de flesta av dem var enklast att komma fram till själv så jag tog med mig några sockerbetor hem.
Under kvällen avnjöt jag en måltid med rotsaker rostade i ugn, bland rosakerna kunde man skåda en del sockerbetsbitar. Gott blev det, sockerbetan smakade som sockerbitar när den hade blivit tillagad passade väldigt bra ihop med potatisen och moroten. Jag blev upprörd, varför sålde man inte dessa fantastiska grödor i vanliga livsmedelsbutiken???
Sen kom dagen efter och jag förstod helt plötsligt, magen svällde upp och vissa undrade när jag skulle föda själv kändes det som att jag skulle kunna flyga till mars och det vackra ordet flatulens kunde komma till användning. Nu vet jag bättre men jag skulle ändå vilja smaka sockerbetschips för jag tror att det skulle vara riktigt gott!

1 kommentar:

Sara sa...

Hade inte en aning om att sockerbetan har sån effekt på magen, tack för upplysningen !