tisdag 15 maj 2007

Sällskapsdamen är på plats

Helt otroligt att vara framme, efter en stressig men mycket bra helg (jag har blivit mästare på att snöra korsetter)! Än så länge har jag inte hunnit se så mycket av Paris men det kommer. Jag har dock hunnit äta flera goda ostar, kronärstskockspuré och mycket god grönsakssoppa. Mitt främsta mål just nu är att försöka prata, av någon konstig anledning låser sig tungan så fort som det ska försöka komma ut några franska ord, konstigt! Tips om hur jag ska göra är välkomna precis som tips om vad jag ska fördriva tiden med här nere!

11 kommentarer:

Hemliga kockan sa...

Korsetter Louise? Du måste berätta vad det är du gör i Paris, jag är så nyfiken?

Husmodern sa...

Hur länge är du där, Louise? Jag föreslår, förutom självskrivna Angelinas (de har, förutom vackra macaroner, kastanjebakelser som ser lustiga ut!), en tur till Marais-kvarteren. Bonne chance!

Louise sa...

Hemliga Kockan: Jag uttryckte mig visst oklart, korsetterna var i stockholm, fast jag skulle väldigt gärna snöra mer här nere åt mina nya barockdans idoler, L'Éventail, de är fantastiska!

Husmodern: Jag är lycklig för jag bor fakrtiskt i marais-kvarteren ända till den 30 maj! Jag har spanat och spanat på rue de rivoli och inte sett Angelinas (men gatan är ju ganska lång) ungefär var på gatan ligger den?

Jens sa...

Drick mer franskt vin! Det brukar till och med få mig att orera på klingande franska!

Louise sa...

Ja det är nog det ända som funkar!

Hemliga kockan: Jag svarade ju egentligen aldrig på din fråga. Jag är här åt som sällskapsdam till min mamma som jobbar hårt här just nu!

Husmodern sa...

226!! Du måste gå förbi, åtminstone!
Lyckliga du! Marais rules.

K sa...

Cave des Abbesses, på rue des Abbesses, nära Place des Abbesses är en vinbutik med ett rum allra längst in där man kan prova viner glasvis och äta goda ost- och charkuteritallrikar. Gå dit på eftermiddagen om vädret är dåligt.

Louise sa...

Jag var nästa i närheten när regnet föll men det var tyvärr för långt att springa när det öste ner så mycket!
Föresten var jag på det stulna glaset igår, men det var fullt :( de rekomenderade dock oss att gå till den röda fisken istället som låg precis vid kanalen, det var bra min jag tror att ditt ställe var bättre tyvärr. Men jag får skylla mig själv som inte bokade bord. Fast paret som kom in 1 sekund före oss fick plats, det gjorde mig väldigt arg tänk om vi hade gott pyttelite snabbare!

Jessica sa...

Snöra korsetter. Snörar du dom sådär som på 1700-talet? När man typ tog stöd med ena foten mot damens bakdel och drog för kung och fosterland (korsettknytaren alltså) ;).

Louise sa...

Nej de var lättsnäörda eftersom hon som gjort dem råkat göra alla lite förstora! inte så bra men det funkade på scenen i alla fall (det var mycket magra småbystade dansare som jag snörde så skadan var inte jättestor!)

K sa...

Du tycks ju aldrig komma tillbaka därnerifrån så du kan ju pröva att boka bord på det stulna glaset och beställa korven hur många gånger som helst.