onsdag 21 februari 2007

Laxsoppa med krachai och ingefära

Igår gjorde jag en väldigt mild laxsoppa. Det kändes som att jag gjorde mat åt ett spädbarn, men jag hade inget val den behövdes av flera anledningar.

Extra Mild laxsoppa 2 port(räcker till 4 om man ätit semla innan maten)

3 st potatisar
300 g lax
2 tsk fänkålsfrön
5dl vatten
1 burk crème fraiche 15%
salt
peppar
Krachai
Ung ingefära

Koka lax och potatis, var för sig. Mixa ihop dem med det uppkokade vattnet och crème fraichen. Rosta och mortla fänkålsfrönen och rör i dem i soppan.
I min tallrik rev jag även i krachai och ingefära, om jag hade fått bestämma (Men eftersom jag inte är någon alfakock så fick jag inte det) så hade jag låtit ingefäran och krachai puttra med ett litet tag och sedan mixat ihop det hela.

Soppan är ju inte direkt en smaksensation men konsistensen är väldigt len och fin. Väldigt god om man är på meshumör!

soppan är ju inte direkt en smaksensation men konsistensen är väldigt len och fin, så om man är på meshumör är den väldigt bra!

2 kommentarer:

Jens sa...

Först hade jag ingen aning om vad karchai var (pinsamt nog) men efter att ha använt K's eminenta födsök så hittade jag genast en artikel från Lisa (vem annars).

Louise sa...

Jag som trodde att du hade koll på allt från öst! Min kunskap om karchai kommer också från Lisa. Ja, jag upptäckte födsök igår funkar ju super bra!