onsdag 21 februari 2007

Semlor

Jag gillar semlor men den ska ätas på rätt sätt, annars kan det vara. Igår blev det rätt!
Först köade jag inne på ett konditori, det var härligt. Jag älskar verkligen konditorier, så mycket att titta på och suktas av! Jag hann vela många gånger medan jag väntade, kanske skulle jag ha något annat än semlor i alla fall? Nej, det blev semlor men jag kunde inte motstå att också köpa ett smörlock också. Sen vandrade jag i snömodden genom stan upp till gulliga mormor och satte på kaffehurran och vi delade (väldigt ojämnt, jag åt nog minst 80%) på smörlocket till för-semelrätt.

Här kommer nu de viktigaste delarna i semelätandet (jag vet, jag är mat-erialist):

  • Porslinskoppar med öra och fat
  • TÅRTGAFFEL!!! (Funderade på att kalla det semelgaffel eftersom vi åt semla med den men sen kom jag på att den byter ju inte namn bara för att jag byter dess användningsområde precis på samma sätt som att spenatskäraren fortfarande är en spenatskärare även om jag använder den till att hacka ansjovis)

Oj vad gott det var! Fast ändå måste jag klaga lite för semlorna kunde ha varit ännu godare, grädden och mandelmassan kunde varit bättre fördelat över hela bullen. Om du handlar dina semlor i Stockholm så tycker jag att du ska välja Tösse framför Vetekatten, eller göra ett eget test.

Uppdaterat: Om du råkar befinna dig i närheten ava Djurås i Dalarna kan du alltd springa in på Päras hembageri, de har fantastika semlor.

Inga kommentarer: