fredag 8 juni 2007

Världens bästa


Efter att ha spenderat hela dan på St Görans akutmotagning tillsammans med världens bästa mormor (som det som tur var inte är så värst mycket fel på henne till slut) så har jag ett väldigt stort behov av att blogga om hennes kladdkaka (det här är ju givetvis det bästa kladdkakereceptet som finns och jag är inte partisk!). Ärligt talat så här det tagit mig många misslyckade kladdkakor innan jag lyckades med den men det beror inte på receptet utan på min otålighet. Jag har helt enkelt tagit ut den efter drygt 15 min varje gång och tänkt att nu får det räcka, nu vill jag äta. Gör inte så för när man försöker att vända på en icke färdiggräddad kaka så kan jag meddela att den delar sig i två delar (det kan givetvis också bero på att jag smörat och bröat formen dåligt också), det blir gott men inte så estetiskt. Men när jag nu har förstått att det är bättre att vänta i åtminstone 10 min till så blir den lyckad och vacker (särskilt vacker blir den om man garnerar den men förgätmigej, men det är inget tvång mormor brukade bara pudra på florsocker).

Kladdkaka

2 ägg
3 dl socker
½ tsk salt
4 msk kakao
2 ½ tsk vaniljsocker
1 ½ dl mjöl
100 g smör

Rör ihop ägg och socker. Tillsätt de torra ingredienserna rör väl. Smält smöret och rör ännu mer. Häll smeten i en välsmord och välbröad form. Grädda i 175º i 25-30 min, om du sticker i tårtan ska det fastna lite kladd på stickan.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Vad är det för blommor på den?

Louise sa...

Förgätmigej visst är det fint! Min mamma pratar alltid om någon artikel där hon läste om någon som varje år var tvungen att äta en blå macka för att känna att det var sommmar, så jag tog efter (de smakar inte så mycket men är i alla fall inte giftiga)

Jessica sa...

Jättefint :).
Alltid ute efter vilka blommor man kan lägga på kakor och tårtor utan att dö av det :). Har fixat till en bild av en maskinskrubbat färskpotatis f ö.

Anonym sa...

Tack för receptet, jätte gott! =D