fredag 29 juni 2007

Tävlingsbidrag


Bara för att vara med i Lisa och Johans tävling så gjorde jag en gazpacho. Tyvärr valde jag fel dag, en regnig dag. Idag är det dock soligt och idag smakar också soppan bra. Jag hade bara tre grundtankar inför mitt gazpacholagande.
1. Blöttbröd är inte gott!
2. Lavendelblommor kan lätt smaka tvål undrar om de gör det i kombination med tomat?
3. Vatten är blaskigt.
Jag tycker att jag följde dem bra. Sist innan du läster receptet vill jag bara höja ett varningens finger, har du tarmproblem ät endast soppan efter konsultation med din läkare.

Gazpacho fristil

1 gurka
2 burkar tomater (jag använder änglamark, det känns frächare på nåt sätt)
1 lång röd paprika
1 färsk gul chili (jag hade styrka 7, men jag kärnade ur den)
1 smal liten purjolök
3 sellerisjälkar
1 knubbig vitlöksklyfta
1 näve färsk timjan
12 st lavendelblommor
1 msk citron
Drygt 1 ½ msk socker
salt

Ta bort alla oönskade kärnhus. Lägg samtliga grönsaker samt kryddor i en mixer eller matberedare (gurkan, sellerin och purjolöken kan var bra att skära i grova bitar innan), mixa tills det blir en relativt jämn smet. Pressa i citronen. Smaka av med socker och salt. Låt stå och ta till sig smakerna i minst ett dygn. Ät en varm dag.

2 kommentarer:

K sa...

Jag begriper inte hur jag kunde glömma sellerin i min variant.

Ätes din rumstempererad?

Vad var svaret på den andra grundtanken?

Kände du dig nöjd med dig själv och/eller den spanska kulturen när du ätit upp?

Louise sa...

Jag skulle vilja påstå att den ska ätas kylskåpskall om den intages i en miljö där temeraturen överstider 23 grader. Är det under 23 grander bör den ätas rumstempererad (med undantag för om man har feber då bör man alltid äta den välkyld).

Kanske en svag kännsla av en mycket god och trevlig tvål, men inte på något obehagligt sätt.

Jag känner att jag borde ha ätit den under en värmebölja snarare än under regnperiod! Jag kännde mig nöjd med mig själv efter en dag direkt efter tyckte jag att den inte smakade tillräckligt.
Om jag är nöjd med den spanska kulturen? Jag är i alla fall nöjd med min tolking av den. Annars har jag inte världens bästa koll på deras mat, när jag var i Barcelona förra året reste jag med en anorektiker så det blev inte så mycket njutningsfullt ätande, tyvärr.