torsdag 12 april 2007

En svag smak av nässla


Igår blev jag oerhört lycklig när jag trodde att jag fått tag på holländsksill i min polska delikatess butik! Fast när jag väl smakade så insåg jag att det inte var rätt i alla fall, den var inte riktigt lika frisk i smaken, men den var väldigt god. Den sillen som jag hittade var inlagd i olja och jag åt den i all sin enkelhet med lök, gräddfil och inlagd gurka.
I går dagens DN var ett väldigt trevligt gnocchi recept med nässelsås (tack Husmodern för tipset) som jag gjorde. Jag har sen ett tag tillbaka velat göra gnocchi bara för att pröva och de blev riktigt goda om man hade rikligt med sås till!

Nässel och persiljesås 2 port

2 dl nässlor (eller så många som du lyckas få ihop)
6 kvistar persilja
10 cm purjolök
2 stora vitlöksklyftor tutch
1 tsk grönsaksbuljongspulver
1 dl nässelvatten
1 sats hemgjord färskost*

Tvätta nässlorna ordentligt och se till att det inte är någon jord med! Koka hastigt upp och häll bort vattnet men spara lite. Hacka purjo, vitlök och persiljan. Lägg i löken i en varm stekpanna och låt den svettas. Ha sedan i persiljan och de förvällda nässlorna och fräs dem en liten stund. Häll på nässelvattnet och rör i buljongpulvret. Låt reducera något innan du har i färskosten. Salta och peppra!

*Hemgjord färskost
1 paket gräddfil
1 stor inlagd gurka
2 msk pepparrot på tub(färsk är att föredra men jag hade ingen hemma)
1 msk citronsaft

Lägg gräddfilen i ett kaffefilter och ställ för dropping i 12 timmar.
Hacka gurkan smått och rör i gräddfilen ha även i de övriga ingredienserna, smaka av med salt och peppar.

3 kommentarer:

Jens sa...

Hur gjorde du gnocchin då? Sillen låter väldigt god ändå, hade ju varit tråkigt om den smakade likadant som den holländska. Jaja, till midsommar så tar dom väl in sillen i alla fall.

Louise sa...

Nu har jag länkat till gnocchin nu, glömde det förut. Jag gjorde exakt som receptet i Dn så jag tyckte att det var onödigt att skriva ut.
Jag var i den dyra fiskaffären i hötorgshallen idag och frågade efter sillen men det var inget som de tog in överhuvudtaget (vilket antagligen var tur eftersom de säkert hade tagir 1000 kr/kg för den med tanke på deras övriga priser). Det var tydligen bara jag och en gammal tant som hade frågat efter den!

Jens sa...

Det kanske bara är i Göteborg det finns då, jag får agera kurir för resten av landet.