tisdag 24 april 2007

Göra yoghurt? Del 2

Läste någonstans på nätet att yoghurten blir tjockare om man använder mjölk med mer mjölkproteiner. Aha! Tänkte jag, visst är det så att den nya baristamjölken innehåller mer mjölkproteiener än annan vanlig mjölk och visst var det så (0,4 g mer än mellan och lättmjölk och 0,5 g mer än standarsmjölk). Resultatet blev också väldigt mycket bättre med baristamjölk än mellanmjölk men om det berodde på den höjda proteinhalten vet jag inte eftersom jag ändrade ytterligare en variabel, nämligen mängden bakterier.
Fråga mig inte varför jag gör egen yoghurt eftersom det knappt ens blir billigare (baristamjölken är dyr!) men det är roligt och väldigt enkelt!
Att göra egen yoghurt passar för alla kök, det ända man behöver är någon typ av uppvärmning, t.ex. en spis, mikro eller gasolbrännare, en termometer eller ett finger som är mycket bra på att uppskatta temperaturer och en skål (om man tycker om sin yoghurt kall kan det även vara bra med någon typ av kylanordning exempelvis ett kylskåp, en jordkällare eller en grotta).
Börja med att värma upp en halv liter mjölk till 45°. Lös sedan upp en halv deciliter yoghurt med lite av den varma mjölken, se till att det inte är några yoghurtklumpar! Rör sedan ut den upplösta yoghurten med resten av mjölken låt stå i rumstemperatur i ca 8 timmar. Ställ sedan på kylning. Denna yoghurt blir väldigt tjock, som turkisk men precis lagom sur, som Arlas milda.
Jag ska pröva att göra yoghurtglass på den, tror att det kan bli riktigt gott! Till att börja med så har jag bara gjort en liten (fast väldigt god) sallad.

Liten snart-är-det-slut-med-de-gamla-rotsaker sallad

1 morot
Rotselleri (lika mycket som morot)
3 msk surkål
1 msk vitvinsvinäger
2 msk yoghurt gärna den hemgjorda men en annan tjock yoghurt går antagligen lika bra
1 tsk dijonsenap
Salt

Riv morot och selleri grovt. Blanda med de övriga ingredienserna, låt stå till sig minst en halv timme.

7 kommentarer:

Husmodern sa...

Jag har inte gjort yoghurt själv, faktiskt. Undrar om smaken skiljer sig (och konsistensen) avsevärt från den gamla hederliga "filmjölk i melitta"...?

Louise sa...

Filmjölk i melitta, borde ju rimligtvis smaka fil, men hemmagjordyoghurt smakar yoghurt!

Husmodern sa...

Ja, hahaha! Du har rätt, jag kommer inte ihåg, det var nångång på 90-talet jag gjorde filmjölkstricket!

Louise sa...

Jag gör det ibland med yoghurt men har sldrig prövat med fil, fast jag tycker inte så mycket om stickigheten i fil

Jens sa...

Det låter lite som det där matzosreceptet du hittat, man gör den nya yoghurten på gammal yoghurt men ingen vet hur man gör den gamla!

Louise sa...

Det är verkligen konstigt, det måste ju tyda på att att yoghurt och matzo alltid har funnits. Det kanske blir den nya stenåldersmaten, ju äldre desto bättre :)

Anonym sa...

Bor man på Malta så finns det ingen vanlig yoghurt, allt är sötat så in i helvete. Vanlig yoghurt finns bara i pyttesmå portionsförpackningar, vilket inte funkar om man är blatte som traditionellt konsumerar yoghurt som svenskar konsumerar mjölk.

Hur som helst, hemmalagad yoghurt är så fantastiskt mycket godare än den man köper.