torsdag 19 april 2007

Rensandet av ogräs fortsätter…


Hemlagad pizza är väldigt gott inte minst för att man kan få lite annorlunda saker på. Hemlagad pizza är som en helt annan rätt en den man kan köpa, i alla fall hemma hos mig. Om jag är sugen på pizza ställer jag mig inte och lagar det, för det blir inte rätt. Igår var jag sugen på hemlagad pizza så då blev det, det.

Deg
50 jäst
1 msk socker
1 tsk salt
6 dl ljummet vatten
15 dl vetemjöl
4 dl 4-sädesslags mjöl (hade egentligen velat ha bovetemjöl men det var slut)

Smula jästen i en bunke rör ut den med salt och socker. Häll i vattnet och se till att jästen löser sig ordentligt. Rör i mjölet och börja knåda till sätt eventuellt mer mjöl om degen klibbar. Jäs degen i 40 min eller mer.
Blir det deg över kan du kavla ut runda pizzabottnar och grädda dem utan någon fyllning på. Går sedan jättebra att frysa in och bara ta fram och lägga på fyllning och grädda när det passar.

Jag gjorde tre olika fyllningar här är de två bästa:

Bästa fyllningen
Dijonsenap
Hårdkokt ägg
Rödlök
Parmesan
Oliver
Sichuanpeppar

Bre senapen på botten. Hacka ägg, oliver och lök samt riv osten. Kavla ut en bit av degen till en lagom stor rund form och strö över inredienserna. Mortla lite sichuanpeppar och pudra över. Grädda i 250° tills kanterna är gyllenbruna. Tag ut den ur ugnen och toppa med något grönt t.ex. kirskål eller persilja.

Nästbästa fyllningen räcker till två halvstora pizzor
1 l nässlor
2 klyftor vitlök
½ tsk anisfrön
½ pkt väl avrunnen gräddfil
Oliver
Parmesanost

Förväll nässlorna, grov hacka dem. Hacka vitlöken och koka den i 1 dl av nässelspadet tills spadet reducerat till hälften, ha då i nässlorna och mortlade anisfrön. Rör sedan i den avrunna gräddfilen. Häll nässelröran på den utkavlade degen och strö över hackade oliver och den rivna parmesanen. Ringla över lite olivolja innan du gräddar den i 250° i ca 15 min eller tills kanten är fint gyllene.

Till de torra kanterna är det jättegott med en liten röra eller dipp:


Pizzakantsdipp

gräddfil som har stått och droppat i ett milittafilter i 12 timmar
kirskål
vitlök
citron
salt

Hacka samman kirskål och vitlök samt pressa över lite citron. Blanda ner i gräddfilen och salta.

4 kommentarer:

Husmodern sa...

Hårdkokt ägg!? Mycket otippat!

Louise sa...

Det blir gott på pizza om man håller koll på att de inte bränns för då blir det jätte äckligt!

Jens sa...

Du är ju helt fantastisk Louise! Det här måste vara dom mest otippade pizzorna nånsin. Sichuanpeppar funkar bra?

Louise sa...

Sichuanpeppar funkar perfekt! Jag tycker om att göra tomatfria pizzor när jag gör själv, det känns lite roligare. Fast jag gjorde ändå en med tomatsås för jag hade lite tomatsås över i kylskåpet, den pizzan blev mycket god kall som lunch igår!