onsdag 4 april 2007

Påskförberedelser

Nu är den gjord, den omtalade påsktårtan! Den höll på att bli sockerfri, jag höll på att glömma att ha i socker i både bottnen och i krämen, oj, oj, oj! Det åtgärdades snabbt!

I min familj så finns det två tårtor som är livsviktiga och båda dessa har jag slarvat bort receptet på! Förra året på påsken upptäckte jag nämligen att påsktårtans recept var försvunnet, vad skulle jag göra, vad skulle hända, skulle jag bli utesluten från familjegemenskapen om jag erkände mitt felsteg? Som tur var är jag så klok att jag hade memorerat att det skulle vara åtta äggulor i krämen och resten av receptet fick jag helt enkelt luska fram genom att läsa diverse kokböckers recept på chokladbiskvier. Resultatet blev mycket bra, den (mycket partiska) familjen tyckte att kakan var bättre med det nya receptet!
Den andra livsviktiga kakan var jultårtan och den har jag inte lyckats återskapa än, tyvärr för den var helt sagolik (mandelkaka med chokladbitar i, i sockerkaksform). Ibland är man dum, som när man ska lägga viktiga saker på smarta platser som man sen inte kommer ihåg.



PÅSKTÅRTAN

Tårtbotten:
175 g malen sötmandel
2 dl strösocker
3 st äggvitor

Kräm:
8 st äggulor
3 dl socker
3 dl vispgrädde
200 g mörk choklad

Glasyr:
200 g mörk choklad
2 msk smör

Botten:
Sätt ugnen på 175º. Blanda socker och mandel i en skål. Vispa äggvitorna till ett mycket hårt vitt skum. Vänd i äggvitsskummet, i socker-mandel blandningen, försiktigt!
Förbered en plåt med bakplåtspapper. Häll ut smeten på plåten, ta en slickepott/kniv/finger/något och bred ut smeten till en rund form, diametern kan variera mellan 20-25 cm, beroende på om du vill ha en platt eller en hög tårta (i är blev min platt, kändes mer fransk så). Låt rundeln vara tjockare på mitten och tunnare på kanterna. Grädda i ca 15 min, den ska vara fast men ända kladdig i mitten. Låt svalna

Kräm:
Blanda äggulor, socker och grädde i en kastrull. Koka upp under ständig omrörning tills krämen blivit riktigt tjock, tar ca 15-20 min. Den bränner vid väldigt lätt och skär sig också väldigt lätt, så var försiktig!
Ta kastrullen av plattan och lägg i chokladen, rör tills den smälter. Låt krämen svalna. Nu märker du om den skurit sig, har den gjort det är det ingen fara häll då bara av det överflödiga fettet (tänk på att man inte ska hälla ut fett i diskhon utan häll det hällre i soppåsen, men se till att den är hel!).
Bred ut smeten över mandelbotten. Låt krämen vara som tjockast på mitten av tårtan och smalna av utåt kanterna, så tårtan får den klassiska biskviformen.
Till sist, smält choklad och smör och häll jämt över tårtan. Låt svalna i kylskåp.
Tårtan ska gärna stå i några dagar innan den äts upp!

Bild var jag för lat för att ta, men om ni har tur så kanske det dyker upp en efter påsk.

Inga kommentarer: