onsdag 18 april 2007

Kirskål, så ser den ut


Den till vänster är nykläckt och glansig, den är god att äta. Den till höger är lite, lite äldre och inte glansig den är inte lika god, låt den vara kvar eller plocka den och släng!

Var hittar jag den då? Så här på våren poppar de upp lite överallt där det finns lite fri jord, gärna i skuggan under en buske eller häck. De sprider sig väldigt bra så det är bara ut och leta efter små späda skott!

Vad gör jag med den då? Du kan ha den i sallad, pesto eller gremolata. Tänk grönt och då är det bara att ersätta det med kirskål! Fast jag har aldrig prövat att värma den men det kan säkert vara gott också!

Uppdatering: Jag har ju visst provat den varm nu och det går alldeles utmärkt. Tänk då spenat men använd kriskål!

4 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Och ska man bli av med det här helvetesogräset så plockar man först de glansiga och kör sedan med skyffeljärnet, krattar och lägger de rotbitar som följt med mitt i komposten med hästskit och halm där det är så varmt att de "brinner" upp. Sedan fortsätter man skyffla så fort illbattingarna visar sig det minsta. Lägg mot slutet av säsongen över byggplast och täck med sand. I mars året därpå tas plasten bort och så gångskyfflas jorden igen. Hjälper inte? Blunda och spraya med gift, roundup eller något annat som lantbruket brukar använda på åkern! Kirskål odlades förr just för att den är så näringsrik och god - det var också misstaget som förstört glädjen för massor av odlare. Man får göra som med mynta eller hjärtansfröjd om man vill ha den i trädgården. Gräv ner en betongring och håll växten innanför så att den inte sprider sig och skörda innan fröerna blir mogna.

Louise sa...

För några år sedan grävde jag upp och vände upp och ned på hela kryddlandet för att få bort alla mynta och japanskalyckt(?)rötter, så nu växer istället myntan i gräsmattan, det tycker jag mycket om. Det är trevligt med lite ogräs, i lagom mängder speciellt om man kan äta dem. kirskålen den passar ju över allt där det inte är land, och det verkar vara där den också trivs bäst. Fast jag tror att jag är ganska ogräsliberal och dammliberal med för den delen!

Husmodern sa...

Jaha, är det så den ser ut! Undrar om man kan förväxla den med något annat, giftigt..

Louise sa...

Om du har otur så kanske du råkar plocka vitsippsblad istället, men jag kan inte tänka mig att de smakar gott alls!