måndag 5 mars 2007

Barock och kakor

Helgen har gått i dansens tecken men ändå har jag lyckats med att förstöra en wookpanna (ja mamma det är vår, förlåt!), torrkoka en kastrull, tillaga och äta guanciale (fantastiskt gott) och baka goda småkakor!
Det är först detta år som jag börjat göra så mycket småkakor. Innan har det mest bakats tårtor och mjuka kakor i mitt hem, men efter att jag fick en småkakskokbok så har jag blivit så inspirerad och upptäckt hur enkelt det är. När jag kom hem i lördags kväll var jag verkligen sugen på något surt. Så jag bakade mig några kakor. Smeten blev jättegod och de gräddade kakorna blev sura, små och mycket delikata! Men vaniljen smakar inte så värst mycket det är nog egentligen bättre med vaniljsocker. Tyvärr ville inte kakorna fastna på bild så du får istället använda din fantasi!

Små kakor sura ca 30 st (fast jag åt en del deg)
100 g smör
1 rågad dl florsocker
2 dl vetemjöl
2 msk citronsaft
skal från en citron
½ vaniljstång

Riv av skalet på citronen och pressa sedan ur saften. Sjud citronsaften tillsammans med en skårad vaniljstång, låt sedan svalna. (Eller så struntar du i det och tar vaniljsocker istället, lite enklare)
Blanda smöret med socker, mjöl och citronskal och rör tills det blir smuligt, häll då i citron- och vaniljblandningen. Rör vidare till en fast massa, forma till en korv och stoppa in i frysen i en halvtimme.
Skär 2-3 mm tjocka skivor av korven och grädda i 175º i ca 7 min.

9 kommentarer:

Jens sa...

Goda kakor! Men vad gjorde du med guancialen?

Louise sa...

Inget avancerat Spaghetti Carbonara fast utan parmesan, jag glömde kvar den hemma (hur kan man var så dum?). Som tur var kom jag ihåg att ha med min pepparkavarn (min bror har ingen sån, han använder färdig malen!). Det var i varje fall obeskrivbart gott, super fett. Om du råkar få syn på en någon gång måste du köpa lite, du får inte missa denna smak upplevelse!

Jens sa...

Ska verkligen testa!

K sa...

Mmm, korvkaka.

Jag letar efter något recept på citronsmakande småkakor, men mer av havrekakstyp. Har du något sådant recept.

Louise sa...

Korvkaka? Jag har bara ätit det en gång, men den smakade lite sött och konstigt fast det är väl lite av korvkakans grej (att vara söt och konstig). Visst ska väl korvkaka innehålla ett hjärtslag?

Menar du citronsmakande och sura eller bara citronsmakande?

K sa...

"forma till en korv", "skär 2-3 mm tjocka skivor av korven", menade jag.

Köpekakan var inte sur, tror jag, inte värst sur, i alla fall.

Louise sa...

Aha, du menar så. Då är det mums!

En fråga till bara, menar du havreflarnstypen eller lite tjockare havrekakor?

K sa...

Om havreflarnstypen är de där jättetunna lite böjda, så menar jag tjockare havrekakor (4-5mm).

Louise sa...

Va bra då har jag ett recept kommer under dagen till dig och alla andra!