fredag 23 mars 2007

Teorierna kring söndagens vårmiddag

Det händer mycket i helgen som är värt att fira, Marie bebådelsedag, våffeldagen och så blir det sommartid.

Sedan min mormor flyttade ifrån sin gasspis för några år sen har jag inte ansett några våfflor tillräckligt frasiga för att äta. Min mormor har nämligen ett våffeljärn som man ställer direkt på lågan och man får fantastiska våfflor. Nu har en kär familjemedlem valt att flytta till en lägenhet med gasspis och min lycka är gjord, på söndag ska jag äta våfflor tills jag spyr (eller bara nästan).

Ok, nu skriver jag det som kanske kommer få mig att framstå som ett freek, men det bjuder jag på (jag är inte alltid så här knäpp, men det är ju vår…), risken att du inte kommer komma tillbaka till serendipisk mat tar jag också:

Meningen är att middagen ska bestå av våffla som grund till alla rätter. De ingredienserna som är tilltänkta till pålägg är groddar och ägg, de symboliserar befruktningen(vad kan vara bättre att äta till en vår middag än ny spirade groddar?). Efter att ha ätit dem ska vi gå nio varv runt bordet ett varv för varje månad som Jesus ligger i magen (Det här är ju pinsamt att skriva, men jag kan ju inte sluta nu. Sånt här är ganska vanligt att det händer i min familj, vi skapar nya konstiga egna riter). Sen efter det får man äta efterrättsvåfflor i obegränsad mängd!

Till de två våfflorna som kommer innan efterrättsvåfflorna kommer bovetemjöl respektive kikärtsmjöl att användas. Med de recepten återkommer jag på måndag. Men för att ni ska kunna äta våfflor i helgen så publicerar jag redan nu min mormors recept.

Frasvåfflor 6 laggar

4 dl grädde (jag tror faktiskt att det går utmärkt att göra dem med mellangrädde)
2 ¾ dl iskallt vatten (egentligen ska det vara snö, svårt att få tag på hemma hos mig och så är den ju inte lika ren som när receptet komponerades, men tänk på att det ska vara riktigt kallt vatten!)
3 ¼ dl mjöl
Smör till järnet
Socker att strö på

Blanda mjöl och vatten och se till så det inte klumpar sig. Vispa grädden och vänd ned den i mjöl och vattenblandningen. Medan du gräddar våfflorna så låt smeten stå i kylskåpet. Svalna på galler, eller ät direkt.
Jag ger dig friheten att helt själv bestämma vad du ska ha på dina våfflor, själv så tror jag att jag ska ha tina upp lite bär och ha på. Jag ser fram emot söndag!

3 kommentarer:

Jens sa...

Det är klart man kan ha våfflor till varmrätt och förrätt. Man kan göra en matig våffla med purjolök och potatis och servera på ryskt vis med rysk kaviar/löjrom, gräddfil och rödlök. Jag är inte lika mycket traditionlist som du verkar vara men jag får nog ändå fixa lite våfflor på söndag.

Jessica sa...

Jag ska göra en bekännelse.
Djupa andetag.
Jag köper våffelmix.
Så var det sagt ;).
Frasvåfflor med grädde (och det går med mellangrädde. Jag har kört vichyvatten som jag har haft i frysen) är gott men det blir så himla slabbigt att ta reda på i våffeljärnet. Jag har ett bra våffeljärn som gör frasiga våfflor. Jag äter våfflor rätt ofta i vanliga fall - det är min söndagsfrukost när jag har tid. Då med lönnsirap :).

Louise sa...

rom är ju också ägg, kanske det får bli en kombination. Potatis och purjo låter väldigt gott!

Jessika det är okey:) Speciellt om du äter det så ofta! Vichyvatten ska jag också pröva.