onsdag 7 mars 2007

Kakor till K och alla andra

Igår fick jag revansch för förrgårdagens totala katastrof. Självklart var det bovete som var lösningen, som vanligt! Nu måste jag ta en liten bakpaus i några dagar för sockret börjar sätta sig i munnen på ett obehagligt vis.
De här kakorna var i alla fall kul att göra för de låter! När man öppnar ugnen och tar ut kakorna så luktar det starkt av citron och så låter de som att det regnar, jag trodde helt plötsligt att jag stod i en busskur och att det spöregna!
Konsistensen är grov och känns matig. Smaken är en bra blandning av citron, socker och bovete.

Grova citron- och havrekakor

100 g smör
1 dl socker
1 ½ dl havregryn
½ dl bovetemjöl
½ dl vetemjöl
Det gula på citronskalet
1 ägg

Värm ugnen till 180°. Vispa med elvisp ihop smör socker havregryn, bovetemjöl, vetemjöl och citronrivet. När det ser grynigt ut knäcker du i ägget och vispar lite till. Forma smeten till små bollar och platta ut, men de ska vara ganska tjocka typ 6-7 mm. Grädda i ca 10 minuter. Titta gärna på dem när de är i ugnen för de bubblar kul!

13 kommentarer:

Jens sa...

Jag jobbar inte heltid nu längre så jag har möjlighet att utveckla mitt bakande, har en kaka i ugnen just nu! Ska bestämt göra mitt eget toastbröd, med köksassist eller utan! Kakorna verkar riktigt mumsiga, är väldigt peppad på bovete med.

Louise sa...

Kakmonstret håller på att dra ner dig i träsket, var försiktig!
Om du inte har en maskin kan du ju alltid ta in en mänsklig köksassistent, nån som är en uthållig rörare!
Jag vill också baka bröd!

Jens sa...

Du kan få receptet från Jan Hedh när jag orkar skriva av det.

Louise sa...

Ja tack, fast bara om det blir bra bröd! Du kan ju alltid smyga i lite bovete i brödet

K sa...

Åh!

Nu springer jag och köper havregryn. Räcker verkligen det gula från ett citronskal för att få fram tillräckligt med citronsmak?

Och ska det inte vara något transfett i?

K sa...

Det blir ju ganska svårt att vispa ihop det där om inte smöret är smält. Ska jag smälta smöret?

K sa...

Det är något konstigt med proportionerna här. Det här går inte att forma till små bollar. Det blir en smet som kan klickas ut.

Louise sa...

Jag tyckte att det räckte med en citrons gula.
Du ska inte smälta smöret! använd en elvisp, tänk smulpajs konsistens eller chokladbollar, hur kunde det bli smet???
Jag funderare på att ha i transfett men det var slut, tyvärr!

K sa...

Jag hade i en och en halvs citrons gula, med det var små ekologiska citroner så det var nog samma. Jag har ingen elvisp och det skulle väl behövts en matberedare för att få ihop det osmält. Nu blev det smält och därför blev det smet. Jag hade ändå i en 3 msk kokos för att kompensera för transfettet.

Kakorna flöt ut på plåten och lät inte så mycket vilket gjorde mig besviken. Däremot blev smaken ganska lik 3-kronorskakorna på FF i hammarbyhamnen. Det gjorde L glad. Nu ska jag ta en till. Mmm gott, men det är nog inte rosévin man ska ha till. Nästa gång ska jag inte smälta smöret.

Vilka småkakor ska man äta till ett sådant här småsött jordgubbssaftblaskigt rosévin?

Louise sa...

jag hade tänkt ha ekologiska citroner men jag hittade inga i affären...
Till jordgubbssaftblaskigt rosévin sklle jag nog rekomendera vanliga drömmar. Till de här kakorna kan jag tänka mig att sherry passar bra.
Synd att de inte lät, det var ett trevligt ljud!

Om du delar smöret i små tärningar innan du har i dem så kan du antagligen kleta ihop det hela med händerna, eller med en kniv (kommer ihåg att det stod på havrepaketet när jag var liten, försökte nån gång då när jag gjorde chokladbollar, men hade inte tillräckligt tålamod, så jag kletade mest med händerna)

K sa...

Jag vill ändå tacka för kakorna. Nu är det bara tretton kvar. Nästa gång ska vi inte smälta något smör. Då ska vi sitta storörade framför ugnen kletiga om fingrarna.

Anonym sa...

Låter som ett spännande recept som jag definitivt ska testa

Anonym sa...

Mja följde anvisningarna. Men lät smöret mjukna en stund i rumstemperatur innan jag vispade det med elvispen tillsammans med socker, mjöl, gryn och rivet citronskal. Sist i med ägget...

Smeten var klickbar i konsistensen.

Mina kakor fräste inte heller.
Jag gjorde bara halv sats eftersom jag letar efter en god kaka med bovetemjöl.

Den här blev ingen omedelbar favorit. Men med lite choklad dopp så går dom nog ned...

Tack för spännande recept