torsdag 1 mars 2007

Bovete från japan


Efter en timme inne i den lilla japanska butiken vid södra station kommer jag ut med en påse full med spännande mat. Äntligen har jag varit där med min nyfunna japanska vän, det har varit många turer fram och tillbaka men nu lyckades vi samordna oss tillslut! Hon visade mig allt, vi gick fram hylla för hylla och studerade och diskuterade. Nu inhandlades även den omtalade natton som ska förtäras någon gång under nästa vecka.
Jag och tofu har aldrig varit särskilt goda vänner, men i förra veckan bestämde jag mig för att ge den ett nytt försök (en anledning till detta är att jag har läst Saras recept och det har låtit gott). Här kommer försöket som faktiskt blev väldigt lyckat med hjälp av den lilla shoppingturen på söder!

Soba nudlar med tofu
Fast Tofu (100 g/port)
Hoisinsås
Sesamolja
Misu
Morot
Palsternacka
Soba nudlar (Bovete nudlar, jag blev helt till mig när jag såg dem i affären!)
Yamasa Zarusoba sås

Dela tofun i kuber och häll över hoisinsås, sesamolja och misu, låt stå i 20 min.
Skär morot och palsternacka i tunna stavar(inte så tjocka som på bliden). Kasta i grönsakerna i en wookpanna låt de mjukna något, lägg då i den marinerade tofun.
Koka nudlarna häll av vattnet och häll istället på Yamasa Zarusoba såsen.
Jag toppade med ett berg av koriander, mest för att all mat ser roligare ut med grönt uppe på!

9 kommentarer:

Jens sa...

Mmm.. det låter väldigt gott, japanska nudelsoppor är ofta lite fräschare än kinesiska

Louise sa...

Det var väldigt gott, men jag har för lite erfarenhet för att uttala mig ifrågan om skillnader mellan japanska och kinesiska nudelsoppor.
Fast måste ju säga att det här var godare än ma la tang, fylligare. Fast pak choi är ju väldigt gott när jag åt ma la tang råkade jag svälja en hel pak choi otuggad, den bara gled ner. Det var lite obehagligt men säkert bra för magen!

Jens sa...

Sobanudlar är de ganska tjocka och alldeles vita? Eller är det udon?

Louise sa...

Nej, sobanudlar är tunna, frykantiga, jätteraka och bruna.
kul med din tävling, men jag är aldeles för obildad för att kunna svara. Jag kanske ska döpa om dig från jens-övertygaren till jens-folkbildaren!

Jens sa...

Nja... det är lite missvisande. Jag är inte alls särskilt beläst men har folk i min omgivning som är det. Om det blir någon mer tävling så ska jag engagera en kompis som är litteraturvetare.

Louise sa...

Klart du ska ha fler tävlingar det var ju en väldigt fin text!

Jens sa...

Jo, tyckte det var en lite kul idé. Boken är väldigt bra och du borde läsa den när titeln har avslöjats...

Louise sa...

Jag väntar med spänning!

Jessica sa...

Jo, udon är de tjocka, vita nudlarna.
Säljs ofta färska, vacuumförpackade.