torsdag 22 mars 2007

Kombo: Cocos och mandel

Eftersom jag är stolt provlagare åt Lisa den här veckan är det ganska skralt med egna recept att publicera här. En ny ingrediens trillade in i mitt skafferi, jag var bara tvungen att se hur cocosgrädde passade i kakform. Cocosgrädde kan man köpa i asiatiska butiker. Smaken blev bra, mandelskaka med smak av cocos.

Mandel och cocoskakor 11 st

100g mandel
1 dl florsocker
¾ tsk mortlad anis
1 ½ dl cocosgrädde
1 äggvita

Mal mandeln. Vispa äggvitan hårt. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan i cocosgrädden. Vänd i vitan. Klicka ut på plåt och grädda i 200º i 12 min.

9 kommentarer:

Jens sa...

Mmm... älskar kokoskakor! Men grädden är helt slät eller? Åh du är provlagare, coolt! Jag borde också ha anmält mig till det. Och du får gå på cool bloggträff också, ni lyckans stockholmare!

Louise sa...

Grädden är slät inga bitar i, det är som tjock cocosmjölk samma konsistens som den fetaste creme faichen. Den är väldigt god men ät inte för mycket innan kakorna är klara för man blir lite illamående och då vill man inte äta de goda kakorna och det är ju synd.
Visst är det coolt att var provlagare, jag blev så glad när jag fick mailet jag hade givit upp hoppet!
Släpp allt du håller på med och kom upp till den coola bloggträffen!

Jens sa...

Det vore ju coolt men kan nog inte då. Ska faktiskt upp till Stockholm helgen efter det den 8:e för att gå på Nine Inch Nails-konsert. Jag förväntar mig dock inte att folk rullar ut röda mattan och ordnar en matbloggsträff bara för lilla mig.

Louise sa...

Kul! Klart att röda mattan ska rullas ut! Om inte annat så kan jag alltid bjuda på lite påsktårta för den kommer ju att göras i de dagarna!

Nine Inch nails låter låter det äckligare än vad det är?

Jens sa...

Allt uppskattas!

Dom är inte så farliga, lite brötiga bara. Är inget jättefan egentligen men vi blir några stycken som åker upp så det blir nog kul.

K sa...

Jens, har du tid med en öl eller ett glas vin så vore det trevligt att ses. Louise kan väl ta med påsktårtan till offentlig plats?

Jens sa...

K:
Hade varit jättetrevligt! Kommer på söndag och åker antagligen på måndag så har inte så mycket tid men ett glas hinner man ju med.

Louise sa...

Jens du får se till att hinna med ett glas så kan tårtan få vistas offentligt också!

Jens sa...

Då bestämmer vi det, vi hörs när det närmar sig!