onsdag 28 mars 2007

Svensk husman med smak av världen

Jag och HamraBröderna har sedan länge planerat en natto middag, där vår egen komponerande rätt ragnatto* ska stå i centrum. Igår var tiden mogen så jag tog mina tre små natto kartonger och åkte hem till dem. Vi hade riktigt höga förväntningar på äckelheten hos natton, att köket skulle fyllas av en odör så vidrig att man inte skulle kunna vara kvar i rummet. Besvikelsen var ett faktum när jag fällde kommentaren ”Det luktar ju inte så illa så att man vill spy!” för det var ungefär det jag hade väntat mig.
Hur smakar då denna omtalade natto? Den bästa beskrivningen tycker jag är öl, det smakar lite jäst inte illa men ovanligt.
Natto middagen inleddes med en lite aptitretare. Natto serverat på klassiskt vis: Ris, natto, purjolök, senap, fisksås och soja. De var faktiskt inte äckligt alls, helt okey, ganska tråkigt i smaken. Det ända som jag hade lite svårt för var slemmigheten, det blev en obehaglig hinna i munnen.

Sen lagade vi raggmunk och fläsk (har aldrig gjort det förr, mycket gott!).
Vi tvivlade faktiskt på ragnatton, så vi sparade den till sista gräddningen. När natton värms upp utvecklas smakerna och intensifieras. Ragnatto är inte direkt min favorit rätt, testa gärna om det är din!


Ragnatto

1 slev raggmunkssmet (gärna med dinkelmjöl)
1 tsk natto
Smör till pannan

Grädda ragnatton, gyllenbrun i pannkakslagg. Servera med lingonsylt och bacon.

Men passa dig för att andedräkten efter är inte det bästa! Jag förstår inte hur de som äter denna rätt till frukost står ut!

För att fortsätta med det illaluktande mat temat så avrundade vi med varsin glasspinne, men inte med vilken glass på som helst! Nej, det var durian glass! Fast den smakade ganska tråkigt, inte så mycket men det var kul ändå!
*Ragnatto är raggmunk med natto, serveras med lingonsylt och bacon. Uttalet bör med fördel ske med viss italienskaccent.

7 kommentarer:

Jens sa...

Hehe, du gör inget halvhjärtat. Men blev det ingen efterrätt på natto?

Louise sa...

Oj det glömde jag att skriva det var ju halva grejen, hur kunde jag glömma det?
Måste uppdatera, det självklara avsutet på den här middagen var ju så klart DURIANglass!

Jens sa...

Inget man sitter och njuter av i vårsolen då? Kom på ett det är välsigt snygg duk, porslin och bestick på bilderna.

Anonym sa...

Jag hade inte förmånen att få vara med på Nattoprovningen. Tyvärr tror jag inte att jag uppskattat det så väldigt mycket. Kan vara så att det behövs en nattoskola också... Men som tur är så finns det redan!

Inte ens i Japan är natto okontroversiellt, så man har faktiskt skapat en nattoskola för alla oss oinvigda:

Louise sa...

Jens: Klart man kan äta den i vårsolen om man om bara vill ha något som svalkar men inte smarkar så mycket. Visst är det fint porslin, framför allt gillar jag duken! Tyvärr är det inte hemma hos mig bilderna är tagna.

Nattoskola tycker jag verkar vara överskattat, så äckligt är det inte bara tråkigt.

Jessica sa...

Jag gillar natto. Inte passionerat, men ja, jag köper det när jag springer över det (som då i onsdags ;). Jag gillar dne med ost. Har svårt att tänka mig att stoppa den i en raggmunk men tja, alla ska bli saliga på sitt sätt.

Louise sa...

Jessika: Det är ganska onödigt att stoppa det i en raggmunk för det blir inte så gott! Annars var den ju helt ok, inte alls så farlig som jag hade föreställt mig! Jag pratade med en person som tycket det var gott med ägg i natto, han tyckte bättre om konsistensen då!