måndag 19 mars 2007

Oskar II

Hade inte min kamera velat åka på en oväntad visit till Gotland (utan mig) så skulle ni fått se bilder på jätte goda minipajer med lemoncurd, fett, röror och groddar. Men istället får ni hålla till godo med en gammal bild av den tårta som helgen fick avslutas med, Oskar II. Egentligen tror jag att det är en Zuleika-tårta, för den innehåller inte nougat, men i min familj har vi alltid kallat den för Oskar II i alla fall.
Det här receptet kommer från min mormor som jag förövrigt bakade tårtor med varje helg när jag var liten. Oskar II har en väldigt hög imponeringsgrad, för den ser väldigt komplicerad ut men den är inte krånglig att göra! Det kan dock vara bra att göra den en dag i förväg för att kunna låta den stå till sig.

Oskar II

Marängbotten:
4 äggvitor
1 1/2 dl socker
100 g mald sötmandel

Smörkrämen:
2 dl vispgrädde
1 dl socker
4 äggulor
50 g smör

Dekoren:
Ca 25-35 g rostade mandelflarn

Tårtform Ø 23 cm

Sätt ugnen på 200º. Vispa ägg vita och socker till hårt skum vänd ner den malda eller rivna mandeln. Häll i tårtformen. Grädda i 15 min.
Blanda grädde, socker, smör och äggulor i en tjockbottnad kastrull och sjud tills krämen tjocknar. Vispa regelbundet så att den inte bränner fast.
Låt svalna. Häll krämen över marängbotten.
Rosta den flagade mandeln försiktigt i varm stekpanna så mandeln blir förgylld utan att brännas. Låt mandeln svalna och strö den sedan över tårtan. Servera kall, ät och njut.

7 kommentarer:

Jens sa...

Mmm, smörkräm. Det blir så vacker färg på det! Hoppas foten är bättre!

Louise sa...

Bara ordet smörkräm blir man ju knäsvag av, smör och kräm... kan nästan inte bli bättre!
Foten har repat sig, det gick till och med att dansa på den!

Husmodern sa...

Ah! Vi gor alltid Oscar II till pask! Nu blev jag riktigt sugen!

Jessica sa...

På senare tid har jag haft en tårt-craving. Om någon frågar tänker jag skylla på dig - för kännedom alltså ;). Det blir mycket kakor och sånt här. Madeleiner älskar jag (kakor, inte prinsessan - jag är inte kannibal!)
Ska göra den här minus mandelflarnen.

Louise sa...

Husmodern: Aha, dan passa ju väldigt bra till påsk, den är ju gul. I min famlij brukar vi ha en jättestor chokladbiskvi till påsk, receptet kommer garanterat om några veckor. Det är en riktig påsktårta för den innehåller 8 ägg!

Jessika: Kul! Skyll på mig det är lungt, jag skyller själv på bloggen och mormor.

Husmodern sa...

Lustigt att du sager det, Jessika! Jag alskar mandel i allt, och kan inte forsta folk som inte tycker om mandelmassa, men jag gillar inte heller mandelspanen just pa den har tartan. Fast du kanske ar allergisk, vad vet jag.
Ah, Ska kolla in ditt recept noga, Louise, jag har namligen varldens basta smorkram. Men det kanske du ocksa har!

Jessica sa...

Jag är mycket allergisk husmodern. Epipenallergisk. Så så är det med det.