måndag 26 mars 2007

Lördagslunch: Blinier


I fredags kväll fick jag ett väldigt sug efter blinier, det var väldigt längesen jag åt det. Jag var egentligen mätt när suget kom så jag var tillräckligt förståndig att inte ställa mig och grädda dem mitt i natten. Istället satte jag en smet på jäsning till lördagslunchen. Så förutseende!
Blinier är tjocka bovetepannkakor, som traditionellt sett äts med gräddfil, lök och rom, men man behöver ju inte alltid hålla på traditionerna.
Denna smet görs alltså med kall degvätska, vill man äta sina blinier direkt värmer man mjölken till fingervärme och låter den jäsa i en minst 30 min innan man gräddar dem.

Blinier 10 st

10 g jäst
2 ½ dl mjölk
1 ½ dl bovetemjöl
1 dl vetemjöl
¾ dl yougurt
1 ägg, delat i gula och vita
2 krm salt
Smör till gräddningen

Dag 1: Lös upp jästen i mjölken. Blanda i mjölsorterna, yougurt, salt och äggula. Låt stå över natten.
Dag 2: Vispa äggvitan hårt, vänd ner i smeten med hjälp av en slickepott. Grädda i stekpanna eller blinierjärn. De ska vara ca 10 cm i diameter. Häll smeten i pannan, vänd på bliniern när bubblorna på ovansidan spricker, grädda andra sidan tills den är gyllenbrun.

Till blinerna mixade jag en röra av keso, oliver och yougurt. Några hastigt uppkokade morötter och palsrenackor toppade med sesamolja hamnade också på.

2 kommentarer:

Jens sa...

Oj, vad vackert! Häftiga kombos också. Men vad hände med våfflorna? Och vad är det för bild man ser skymta fram under tallriken?

Louise sa...

Våfflorna kommer snart upp, det är så mycket att skriva bara!
Bilden under... det ser ut som en skallig man i tidingen, finns ju gott om såna så jag vet faktiskt inte vem det är!
Jag hoppas att du lägger märke till min fina blandning av gula och svarta sesamfrön!