torsdag 8 mars 2007

Purjo på språng

Jag har lite svårt att låta bli att äta på saker. Igår när jag var på väg hem, stack det upp purjolöksblast ur min väska jag kunde inte låta bli att nalla lite på den. Samtidigt som jag kände den starka löksmaken kom jag på att det kanske inte är så uppskattat av medpassagerare. Löklukt är ju inte alltid populärt, kontigt nog!
Vad gjorde jag med purjolöken då? Jo, jag försökte göra en låda, med skinka och ägg, men det blev lite som scrambeld eggs, med purjo och skinka. Inte som jag hade tänkt men ändå gott, så serendipiskt! Missa inte att göra det super goda tillbehöret med morot och palsternacka (väldigt inspirerat av Lisa).

Liten Lök Låda 1 port + lunch
1 purjolök
200 g skinka på bit
2 ägg
1 dl mjölk
Salt
Peppar
Ost

Skär pujolöken och skinkan i en form som du gillar, jag gjorde purjon till ringar och skar skinkan i kuber. Lägg dina fint skivade saker i en ungsfastform. Blanda ägg och mjölk i en skål och häll i formen, nu kan man även om man vill riva över lite ost. Säll in i en ugn som är 200° varm och låt den stå i 30 min (eller tills purjon är mjuk). Rör om efter halva tiden.

Till detta är det jätte gott att steka tunt skivad morot och palsternacka, när det fått lite färg häll över koncentrerad juice (calamansi-saft är givetvis det bästa!) som får ånga bort, salta, peppra. Mums!

4 kommentarer:

Jens sa...

Löksmak är ju en sak och lökandedräkt en annan :)

Louise sa...

jo jo men det är gott!

Jens sa...

Tyvärr är jag lite hämmad men annars skulle jag nog äta upp alla mina matvaror innan jag kommit hem. Ska du äta något gott i helgen?

Louise sa...

Jag funderad på att ta upp skinkbiten också, men där gick gränsen!
Jag ska till Jönköping fuderar på att bjuda mina vänner på pomelo som färdkost!