fredag 9 mars 2007

För det lilla köket (med mikro)

Det här mailet fick jag igår:

Hej!
Jag har fråga till dig som bloggar om matlagning... Kan man baka -- bröd, kakor och så -- i mikrovågsugn? Och hur gör man? vänlig hälsning -A.R.Yngve

Och eftersom jag tycker väldigt mycket om min nya roll som kakexpert och tar den väldigt seriös, så kommer här ett svar:

Mikromat, det har jag aldrig prövat (så att jag kallar mig expert kanske är lite att ta i). Jag gillar spis och ugn, men klart man måste pröva! (dessutom är det ju ett väldigt slöseri att ha en stor klumpig maskin stående i köket som bara används för mjölkuppvärmning och smörsmältning)
Jag har gjort lite efterforskningar och hittat Puck Janssons bok Mat i mikrovågsugn (1987). Det är ingen bok som jag vill rekommendera men man kan se den som inspiration.
Den är ganska underhållande, så jag måste citera ett recept under rubriken Varma drycker:
Det går utmärkt att värma drycker i mikrovågsugnen. Och tänk vad det är gott med något varmt att dricka efter en vinterpromenad eller när man känner förkylningen komma krypande! Ja, till och med en kylig sommarkväll kan det smaka gott med en varm dryck, t ex varm saft eller honungsvatten, bryggt kaffe eller te.
Sätt in en kopp på
FULL EFFEKT
1 MINUT

Är det inte underbart att en kokbok beskriver hur man värmer upp kallt kaffe!

Jag tror inte att det är så sunt att följa Pucks recept slaviskt för till 2 portioner äppelkaka ska man enligt receptet ha 100 g smör och 12 st digestivekex, jag är inte den som är rädd för fett men det här tycker jag verkar vara lite att ta i. Mitt recept är mycket sundare, följ det istället!

Mikrosmulpaj 1 port
1 msk smör
¾ dl kaksmulor, från en grövre kaka (Tro inte att jag har slängt de misslyckade kakorna, här var de perfekta)
4 msk lemoncurd (jag gjorde egen, mycket enklare än vad jag tidigare trott. Tack Ragazze för receptet)

Smält smöret. Smula sönder kakor och lägg hälften av smulorna i botten på en form (som tål att mikras). Jag gjorde i portionsformar men man kan ju även göra en stor form. Klicka lemon curden ovan på och täck sedan med ytterliggare ett lager av kaksmulor. Häll över smöret (knapp att det behövs, du kan strunta i det!) och mikra i 1 min. Ha inte för bråttom nu som jag hade (har fortfarande brännskador i gommen) utan LÅT DEN SVALNA! Pudra på lite florsocker
Mumsig blev det, jag ska göra fler söta försök i mikron!
Bliden ser kanske inte jätte lockande ut men det smaka bra

Uppdatering: Om man inte vill använda kaksmulor så kan man byta ut det mot havregryn, det blir också gott!

8 kommentarer:

A.R.Yngve sa...

Tack för tipset! Måste testa.
:-P

Jens sa...

Hrrm... måste erkänna att jag precis värmde upp gammalt kallt kaffe i mikron, sorgligt men sant. Egentligen är det helt förkastligt med uppvärmt kaffe. Te är en annan sak för te gör du en hel kanna (om det ska bli gott) och är du bara en person så blir det en del att dricka.

Kakan verkar sjyst. Alltid trevligt med portionsformar och lemon curd är så bra att ha i efterrätter.

Louise sa...

Ja det är ju inte så gott med uppvärmt kaffe, men det är inget fel att göra det i nödfall. Jag tycker bara att det är väldigt komiskt att skriva i en kokbok och säga att man ska värma kaffet i mikron, en härlig motpol till alla kaffekännare.
Håller verkligen med dig om te, godast i kanna! Jag mikrar mitt te ganska ofta faktiskt.

Jag blev verkligen chokad över hur lätt det var att göra lemon curd. Har bara ätit det på burk förr, men från och med nu blir det andra bullar!

Louise sa...

jag tror att jag menar chockad istället för chokad

Husmodern sa...

Den ser väldigt smaskig ut, curdkakan... F ö lekte jag Puck och Puck när jag var liten... Som Werner och Werner, fast med kvinnlig förebild istället..

Louise sa...

Haha! Jag visste faktiskt inte vem hon var innan jag hittade boken på bibban.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om dess utseende, men den smakade gott i alla fall!

Husmodern sa...

Jo, den ser knäckig ut! Jag får brulé-vibbar.
Puck var hur skön som helst, 80-talsörhängen och vitt tanthår!

Louise sa...

På framsidan av boken står hon och ser väldigt käck ut med bakpotaisar i handen(och 80-tals örhängen i öronen)!