måndag 26 mars 2007

Nu blir det jul nästa år också: Maria är bebådad!

En ville inte ha kikärtsmjöl en ville inte ha fett, mjöl eller socker och en ville inte ha groddar. Men det gjorde inget för det gick att kombinera, för vi hade inte minde än fem olika typer av våfflor!
Reginavåffla, potatisvåffla och frasig kikärtsvåffla med äggsmör och broccoli

Reginavåfflor 1 bränd och 2 bra

1 ½ dl vetekross
250 g keso
1 dl bovetemjöl
Salt

Blötlägg vetekrosset i ca 30 min, koka sedan upp det. Mixa det kokade vetet med keso, bovetemjöl och salt. Grädda i en smörad lagg.
De blir godare än de låter, inte så värst frasiga utan mer matiga.

Våfflor kikätsmjöl/bovetemjöl 6 laggar

2 dl kikärtsmjöl/bovetemjöl
1 ¾ dl vichyvatten, så kallt som du kan få det
1 ½ dl grädde
salt

Vispa grädden hårt. Blanda mjöl och vatten, vänd ner i grädden. Låt gärna stå i kylskåpet i 30 min. Grädda.



Bovetevåffla med groddsmet

Potatisvåfflor 4 laggar

4 kokta potatisar
15 cm purjo
2 ägg
salt

Gegga ihop alla ingredienser med en visp, grädda. Mumsiga, men smakar mer potatisbulle än våffla, fast de har ju den rätta formen!

Så här gick det till

Till förrättsvåfflorna(Kikärtsmjöl/potatis/reginavåffla) hade vi äggsmör (hårdkokt ägg blandat med smör).
Till huvudrättsvåfflorna hade vi en groddsallad bestående av sju sorters groddar (Bovete, linfrö, sesamfrö, mungbönor, majs, vit quinoa, röd quinoa) och gräddfil.
Till efterrättsvåfflorna (som blev extremt frasiga) fanns det att välja på krusbärskompott med eukalyptushonung, rödavinbär, hallon mixade med mezeyougurt och så olika typer av socker och honung.
Det hela avrundades med en kopp illerkaffe.

Så här vacker blev spisen!

9 kommentarer:

Jens sa...

Ojoj, vilken middag! Kikärtsvåfflan med äggsmör och broccoli verkar särskilt god men jag tror verkligen att den skriker efter att få lite tryffelolja hälld över sig. Illerkaffe, är det sånt vietnamesiskt kaffe som har ätits av illrar och sedan bajsats ut??? Har hört om vesslekaffe som är på samma sätt och det är sjukt dyrt!

Louise sa...

Tryffelolja på våffla, i teorin tycker jag att det låter gott men tyvärr tror jag inte att jag skulle tycka om det i verkligheten. Jag längtar till jag tycker om tryffel, varför segar sig tryffelskolan så?

Va kul att du känner till illerkaffet! Det ska finnas mordkaffe också. Det är helt sjukt dyrt om men tänker kilopris men om man jämför vad en kopp illerkaffe kostar hemma med vad en kaffe kostar på cafe så är det typ samma.
Han som hade med sig illerkaffet har för några veckor sen lovat att gästblogga om det så det ska komma snart.

K sa...

Jag hoppas att du menar mårdkaffe och inte mordkaffe, annars vet jag inte om jag vågar träffa dig på onsdag.

Louise sa...

Mordkaffe och självmordssalami!

Jens sa...

Jag tror verkligen att tryffeloljan hade gjort sig särskilt i kombo med broccolin och ägget! Nä, inga mord tack.

Anonym sa...

Å sedan gick det ju bara åt ett halv kilo smör också... Atkins ivrare har ju i alla fall inget mot det.

Louise sa...

Nu överdriver du allt lite kultursylt, det gick faktiskt bara åt 300 g smör! Tänk om vi hade haft en som gick på atkins dieten med då hade vi varit tvugna att göra an köttvåffla!

Jens sa...

Du måste göra en köttvåffla Louise! Du är modig och och kan det där med våfflor, det måste provas!

Louise sa...

Jo varför inte! En atkinsvåffla! Fast det kanske dröjer ett år, jag måste ju släpa våffeljarnen till gasspisen (de bor på olika delar av stan!). Tänk att utbudet av atkinsvåfflor är så dåligt!